magkrigare.!

Hej.!
Jag får ofta frågor om min mage och vad det är för fel, så för att svara på era frågor en gång för alla.! 
När jag var tonåring tog stressen och depressionen över, och det orsakade att stressmage, vilket lugnade sig när jag lugnade ner kroppen och lärde mig att hantera det livet.! 
Efter några år, kom det tillbaka, värre än tidigare.. Opererade bort blindtarmen akut, då den var infekterad och jag hade över 41grader i feber, men det var bara en liten del utav mina magbesvär, och smärtorna blev bättre/mildare när infektionen gått ur kroppen. 
Fick fortfarande åka in och ut ifrån sjukhuset, pga kraftiga buksmärtor, och så är det fortfarande. 
Men idag, har jag inte smärtor då och då, jag har smärtor varje dag, tarmen krampar flera gånger per dag och jag kan inte äta utan att svälla upp..
Strax efter barn nr 2, åkte jag på njursten och får fortfarande attacker, men inte lika kraftigt som första gången, men har fått söka vård några gånger för det. 
Som att inte njurstenarna räcker, så har jag konstant urinvägsinfektion trots antibiotika och surdryck (citron o tranbär), så försvinner inte bakterierna. 
Nu sedan ungefär ett år tillbaka, har min mage kraschat helt, jag har aldrig legat inne så här mycket tidigare, haft inbokade läkarbesök och undersökningar, jag får byta mediciner hit och dit, då medicinerna sluta fungera efter ett tag.. 
Men nu vet vi lite mer om mina problem och Nya fortsätter att uppstå.. 
Jag har magmunsbråck, som orsakat halsbrännan då magsaften kommer upp i matstrupen, jag har magsår, ibs,och ballongmage.. Det har dock uppstått nya problem, när en vanlig person äter mat, bryts maten ner i magsäcken och sedan lämnar den magsäcken och åker vidare ut i tarmen, min magsäck bryter inte mer maten som den ska och passagen till tolvfingertarmen fungerar inte. Så för att maten ska lämna magsäcken, så tar det ungefär 24timmar, ist för 4timmar, och maten består just nu utav passeradkost, soppor och inga kryddor.. Barnmat?!!
När maten kommer ner i magen, får jag så ont och all energi tar slut, så många gånger måste jag lägga mig o vila efter maten, men vaddå vila? Vila som att sova? 
Nä, det är mer, ligger i fosterställning och försöker återhämta mig o hoppas på att jag inte ska kräkas upp maten..
Sen sväller jag även upp direkt efter (nästan), så jag ser alltid höggravid ut, inte så där jätte roligt, men jag sväller olika beroende på vad jag äter. Och självklart har jag tänkt flera ggr, jag skippar i att äta idag, så slipper jag smärtorna och uppblåstheten, men det går inte.. Då skulle jag inte orka med barnen. 
När det är dax att sova, måste jag ligga på ett,speciellt sätt för att inte få upp maten eller magsaften i munnen, eller inte ha ätit på minst fyra timmar innanläggdags..
Och ibsn, jag har den kraftigaste formen man kan ha utav det, och måste planera allt i minsta detalj om jag ska iväg, om det finns toalett i närheten eller inte, Hur lång kö det kan vara på ett ungefär, och vad jag äter o dricker innan jag ska iväg. Det är ungefär skitdrygt.!
Detta är en kort beskrivning om min mage, finns massor fler problem. Men detta kanske får er förstå varför jag inte alltid orkar lämna hemmet, eller ens kan lämna hemmet..
Jag är tjugofyra år, och om inte min mage blir bra snart, så vill jag inte veta hur den är när jag är trettio..! 
 
Dax att höststäda.! Pusspusspuss!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0